Sen Monorom (25-12-2018) - Reisverslag uit Sênmônoŭrôm, Cambodja van Nils Witte - WaarBenJij.nu Sen Monorom (25-12-2018) - Reisverslag uit Sênmônoŭrôm, Cambodja van Nils Witte - WaarBenJij.nu

Sen Monorom (25-12-2018)

Door: Nils

Blijf op de hoogte en volg Nils

27 December 2018 | Cambodja, Sênmônoŭrôm

Een groter contrast is er niet. Ik typ deze blog vanaf mijn ligbedje aan het zwembad van ons resort. De twee nachten in Kampong Thom zullen we hier overnachten. Maar eerst nog het verslag van onze olifanten tour.

We moesten ook voor deze tour weer vroeg uit de veren, maar dit gaat ons eigenlijk beide goed af. Elke keer wanneer de wekker gaat kunnen we niet wachten om weer op pad te gaan.

Deze keer was het om de olifanten te bezichtigen in het hoger gelegen en meer groene gedeelte van Cambodja. Vanuit onze Nature Lodge in Sen Monorom werden we opgepikt door een tuk tuk om vervolgens afgezet te worden bij het Mondulkiri Project pickup point.

Vanuit daar gingen we met een grote 4x4 truck richting de jungle. Alleen deze tocht was al een avontuur op zichzelf. Met een snelheid van zo’n 75 km per uur in de achterklep van de truck over onverharde wegen; we moesten ons goed vasthouden met zn allen!

Eenmaal veilig, maar door elkaar geschud aangekomen kregen we een uitleg van ongeveer een uur door onze gids. Het ging natuurlijk vooral over de olifanten en hun herkomst, maar ook voor een deel over wat het Mondulkiri Project voor de lokale bevolking doet. Goed dat we deze tour gekozen hebben, want er bleken er nog een handjevol te zijn die de olifanten uitbuiten en het puur en alleen voor het geld doen. Hierbij leven de olifanten ook in gevangenschap en wordt erop gereden. Iets wat bij onze tour niet het geval was, dat kon de gids niet goed genoeg benadrukken.

Eindelijk trokken we de jungle in “opzoek” naar olifanten. Vrij snel nadat we de afdaling achter de rug hadden hoorden we een olifant in de verte en niet veel later zagen we het imposante beest op een paar meter afstand.

De bananen die we van tevoren mee hadden gekregen mochten we aan de olifanten voeren en de eerste keer was dit best spannend. Met een getrekte arm stak ik de banaan richting die enorme beest. Heel rustig pakte de eerste olifant de banaan uit mijn hand en kwam de tweede olifant aan gesjogd.

Erg bijzonder om zo dichtbij bij deze dieren te kunnen komen en ze aan te mogen raken. Na de nodige foto’s, bananen, uitleg en schrikmomenten raakten we steeds meer gewend aan hun aanwezigheid en gedrag. Super tof!

Na genoeg tijd met de olifanten doorgebracht te hebben keerden we terug naar de base camp en was het tijd voor onze lunch (Kerstlunch dus eigenlijk).

Met zn allen in kleermakerzit rondom een lang kleed met daarop een heerlijke lokale lunch met rijst, groenten, tofu en vis. Ook vers fruit, waaronder drakenfruit mocht niet ontbreken. Erg lekker allemaal na best een intensieve tocht door de jungle.

Het tweede gedeelte van de tour bestond uit het wassen van de olifanten bij een kleine waterval. Ook dit was een bijzondere ervaring en niet alleen de olifanten, maar heel de omgeving was eigenlijk erg mooi. Toen we ook hier ongeveer een uur doorgebracht hadden liepen weer terug naar onze trucks. Wat een flinke klim was dat na zo’n intensieve dag.

• 27 December 2018 - 19:59

Irene Blok:

Zo ontzettend gaaf!!

• 28 December 2018 - 18:45

Patricia:

WoW! Mooie fotos en wat indrukwekkend om ze van zo dichtbij te zien