Tempels van Angkor (29-12-2018) - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Nils Witte - WaarBenJij.nu Tempels van Angkor (29-12-2018) - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Nils Witte - WaarBenJij.nu

Tempels van Angkor (29-12-2018)

Door: Neenu

Blijf op de hoogte en volg Nils

30 December 2018 | Cambodja, Khett Siem Reab

Nog iets wat slaperig zitten we om 7:00 uur stipt in de tuk tuk onderweg naar onze 2e dag tempels. We hebben er zin in. Vooral ik ben in mijn nopjes, want ik ga vandaag de tempel zien waar de film Tomb Raider is opgenomen. Door die film van het gelijknamige computerspel is mijn voorliefde voor de tempels van Angkor gekomen. Ik moet nog even geduld hebben, want we gaan eerst nog naar een andere tempel welke ook gelijk één van ons favorieten is.

Bayon (zie foto’s)
Fun fact: deze tempel is bekend vanwege twee dingen: allereerst de muursnijwerken, ze hebben hier een speciale steenhouw techniek voor gebruikt. Het is een techniek die vooral te maken heeft met diepte, wat een heel mooi effect geeft op de muren. De muren zijn niet alleen heel indrukwekkend en verschrikkelijk mooi, ze vertellen ook hele verhalen. Van slagvelden tot aan liefdesverhalen.

Maar er is nog iets wat de Bayon tempel bijzonderder maakt en dat zijn de gezichten op de toren. Die zijn niet alleen heel groot, maar ze lachen allemaal. De gezichten zijn gebaseerd op de eerste Boeddhistische koning van het Khmer-rijk en Angkor, JayavarmanVII. Hij identificeerde zichzelf met Boeddha, vandaag de lachende gezichten.

Wat ons meteen opvalt is de grootte van de tempel, het duurt dan ook een tijdje voordat we er helemaal omheen zijn gelopen. Binnen in de tempel baan je je door een labyrint van gangen. We kunnen van elke hoek wel een foto maken, want elke hoek is weer anders en mooier dan de vorige.

Ondanks dat deze tempel een highlight is van Angkor was het heel erg rustig en konden we makkelijk foto’s maken zonder andere toeristen erop. De Bayon tempel ligt in een complex met nog een aantal andere kleine tempels, wat omringd wordt door muren en 4 verschillende poorten. Dit complex heet Angkor Thom.

Één van die poorten heet Victory Gate (zie foto’s) en heeft weer van de hele mooie hoofden op de poort.

Na wat kleinere tempels te hebben bezocht is het nu de beurt aan de tempel Ta Prohm.

Fun fact: De film Tomb Raider uit 2001 met in de hoofdrol Angelina Jolie is hier opgenomen. In Angkor zijn er nog 2 andere tempels die ook in de film voorkomen, maar deze tempel blijft immens populair. Sinds dat de film uit is kun je ook niet meer rustig rondlopen.

De populariteit is gelijk te voelen als we op deze plek worden afgezet. Hoe rustig het was bij de vorige tempels die we hiervoor bezocht hadden, zo druk is het op deze plek. Het is dan ook een hele uitdaging om een foto te maken van de bekende plek met de tempel en boom ineen.

Je houdt altijd rekening met extra drukte op zulke toeristische plekken, maar soms kan het ook iets teveel zijn. We hebben foto’s gemaakt, maar zijn snel weer weggegaan. De verwachtingen waren hoog, maar door de drukte en de hype die eromheen hangt vinden we het toch wat tegenvallen. Omdat ik weet dat er een tempel is die de zelfde bouwstijl heeft en zo in de film zou kunnen voorkomen, en één die ook iets met deze film te maken heeft laten we de pret niet bederven en gaan we goede moed op naar de volgende. Think positive.

Die dag doen we nog een paar kleine tempels aan en rond een uurtje of 12 worden we weer afgezet bij ons slaapadres. 5 uur rondlopen is wel weer even genoeg voor vandaag. We frissen ons op en na een kleine break lopen we naar het centrum voor wat souveniertjes voor het thuisfront. Het avond eten doen we vroeg, want we hebben afgesproken met Mr. Ree dat we de zonsopgang gaan meemaken bij de hoofd tempel Angkor
Wat. Hij komt ons om 4:30 ophalen, dus de wekken gaat bij ons om 4:00! Tijd om te gaan slapen!!

• 01 Januari 2019 - 10:07

Maud:

Wat mooi ziet dat eruit! Geweldig! Ik wil ook naar Cambodja.
    Jammer van Ta Prohm, maar genoeg moois. 300 km2! Niet normaal zo groot. Gelukkig hebben jullie Mr Ree!
    Groetjes Maud