Tempels van Angkor (28-12-2018) - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Nils Witte - WaarBenJij.nu Tempels van Angkor (28-12-2018) - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Nils Witte - WaarBenJij.nu

Tempels van Angkor (28-12-2018)

Door: Neenu

Blijf op de hoogte en volg Nils

30 December 2018 | Cambodja, Khett Siem Reab

Tja nou kan ik natuurlijk niet achterblijven. Voor mij de aller eerste keer, maar ik ga deze keer de blog proberen te schrijven... spannend!!!!

De busreis van Kampong Thom naar Siem Reap viel ons heel erg mee. We hadden er 4 uur voor gerekend maar het duurde uiteindelijk maar 2,5 uur. Hierdoor konden we dezelfde dag nog kaartjes kopen voor, jawel toch wel een van onze bucketlist toppers en hoogtepunt van de reis, de tempels van Angkor!!

Fun fact: de tempels van Angkor zijn verdeeld over een oppervlakte van wel 300 km2 en is het grootste monument ter wereld, jaarlijks komen er ongeveer zo’n 2 miljoen bezoekers van over de hele wereld. Elke tempel is weer anders en heeft zn eigen stijl, dit komt omdat het in een periode van 500 jaar gebouwd is. Het is pas echt een “attractie” geworden in 1990 en hiermee zette Cambodja zichzelf op de kaart.

Er staan zoveel tempels dat het voor ons onmogelijk was om alles te zien in 2,5 dag. We hebben dan ook een weloverwogen keuze moeten maken, wat nog knap lastig is als je er helemaal onbekend mee bent. Aan plattegronden doen ze niet aan bij de ticketservice dus hebben we maar een app gedownload (ideaal).

We hebben van vrienden de tip gekregen om goed na te denken over de route. Als je de standaard routes zou volgend die bekend zijn bij de tuk tuk chauffeurs dan heb je grote kans dat het bij elke tempel giga druk gaat zijn. Aangezien wij helemaal niet van duwende toeristen houden, want zo zijn wij zelf helemaal niet, heb ik voor ons een eigen route bedacht. Deze had ik al een dag van tevoren gemaakt.

Nadat we waren afgezet bij ons volgende hotel, ingecheckt waren en de tassen op de kamer gedeponeerd hadden, zijn we gelijk de straat opgegaan en hebben we daar een tuk tuk aangehouden. Deze vriendelijke meneer genaamd Mr. Ree, heeft ons naar het ticketpoint gebracht voor de kaartjes. Deze tip kregen we ook van onze wereldreizende vrienden; ga niet de dag dat je naar de tempels wilt de kaarten halen, want dat heb je kans dat je aan moet schuiven in de rij. Goede tip geweest, want we waren gelijk aan de beurt.

Omdat we alleen tickets konden kopen voor 3 dagen konden we er dezelfde dag nog in, waar ik ook al op had gerekend met mijn geweldige zelf bedachte route. Lichtelijk trots ;) Mr. Ree hebben we gevraagd om onze privé chauffeur te worden voor de komende 2,5 dag. Met veel handen en voeten Engels hebben we onze route uitgelegd gekregen en zijn we het eens geworden over het bedrag wat hij van ons zou gaan krijgen. Dit laatste laat ik overigens altijd aan Nils over, ben daar zelf zo slecht in.

We gaan 2 tempels bekijken en 1 daarvan is extra mooi met zonsondergang dus die bezoeken we als laatst. Onze eerste stop wordt de tempel Bandteay Kdei, (zie foto)
Fun fact:deze tempel was gebouwd in de vroege 13e eeuw en heeft Boeddhistische invloeden. Over de eeuwen heen hebben er verschillende monniken verbleven tot het jaar 1960. De reden van vertrek was dat het complex in erge slechte staat was door de slechte kwaliteit zandsteen. Sinds 2004 zijn ze al aan het renoveren.

We zijn al vrij snel onder de indruk van het mooie bouwwerk, de details en de grootte. Prachtig! Je ziet eigenlijk bij elke tempel wel dat de tempel en natuur één zijn geworden. Na véél foto’s maken zijn we door gegaan naar onze 2e tempel en tevens de laatste voor de dag. De zon gaat bijna onder.

Pre Rup ( zie foto’s)
Fun fact: de stenen van deze tempel hebben een extra mooie rode kleur in de ochtend en in de avond. Boven op de tempel kun je mooi over de hele jungle kijken en als je een beetje geluk heb kan de torens zien van de Angkor Wat tempel.

Pre Rup is erg populair tijdens de zonsondergang, als we boven zijn en ons plekje hebben geclaimd is het wachten. Ondertussen stroomt het vol met andere toeristen die hele statieven of meters lange selfiesticks bij zich hebben om maar het perfecte plaatje of insta-pic te kunnen maken. Best lachwekkend om dat te zien. Zelf heb ik er ook één, maar daar gaat het nu even niet om.

We blijven niet totdat de zon helemaal onder is, want ik ben als de dood dat ik straks de traptreden niet meer kan zien in het donker en ik straks mn nek breek of been. Dus voordat iedereen hetzelfde idee krijgt, wegwezen. Zo’n halve dag in de bus en nog een paar uur lopen langs de tempels maken onze benen toch een beetje moe.

Mr. Ree brengt ons op verzoek van Nils naar het Hardrock Café in het centrum van Siem Reap!!! Onder het genot van een Westerse maaltijd en op de achtergrond de gitaar van Sting en de drumstokken van Dave Grohl (foo fighters) genieten wij toch wel van even geen “fried rice with chicken”.

We moeten daarna nog wel 20 minuten lopen door het o zo bruisende centrum. Op elke hoek is wel een eettentje of souvenierwinkel met grote neon lichtbak erboven te vinden, toch wel weer even wennen aan alle drukte. Moe en voldaan komen we in onze guest house aan om daar uiteindelijk weer even goed te realiseren dat we in Cambodja zitten en niet in Nederland, want we hadden geen water. Het heeft al met al nog een dik uur geduurd totdat alles weer enigszins werkte, Cambodja style, en we lekker vroeg in ons bed konden kruipen.

Mr. Ree staat de volgende dag ons weer op te wachten om 7:00!!!! Slaap lekker..... :)

• 01 Januari 2019 - 11:00

Sandra:

Nou Neenu,
    Je hebt het goed geschreven... jeetje wat leuk weer om te lesen en de geweldige foto's te zien.
    Happy new year